Teorie a nácvik dovedností:
I.ROČNÍK
1.setkání:
Zahájení výcviku
Téma: Mapování- perspektiva zaměřená na terapeuta
Teorie: Zaměření na základní dovednosti frekventanta v pozorování různých perspektiv (terapeut, klient, vztah terapeut-klient, kontext a pole), různých aspektů terapeutické situace (kognitivní, afektivní, tělesné, behaviorální), různých modů fungování mysli (aktivní a pasivní, pravohemisférové a levohemisférové), zaměření pozornosti dovnitř a navenek, mapování osobního modu fungování frekventanta.
II.ROČNÍK
2.setkání:
Téma: Kontrakt a setting- širší perspektiva zaměřená na klienta
Zaměření na utváření psychoterapeutického rámce v různých kontextech (zdravotnické, poradenské, atd.), domlouvání kontraktu a stanovení settingu psychoterapie
Teorie: vymezení a vytvoření rámce pro terapeutický proces a vhodných podmínek pro terapeutickou práci
Dovednosti: domluva settingu, domluva kontraktu
III. ROČNÍK
3.setkání:
Téma: Diagnostika- perspektiva zaměřená na klienta
Zaměření na porozumění klientovi- jeho problému, osobě a vývoji
Teorie: diagnostika vývoje klienta, vývoj problému klienta, explorace , schopnost přesouvat pozornost k různým perspektivám a aspektům- klienta,terapeuta, vztahu, situace, explorace dotazováním a pozorováním
Dovednosti: diagnostika problému klienta, diagnostika osoby klineta (kdo je, jak funguje, jeho osobní příběh a vývoj), základní explorační dovednosti
4.setkání:
Téma: Case Formulace- perspektiva zaměřená na klienta
Zaměření na formulování případu a z toho odvozeného plánování terapie, diagnostika fungování klienta (emoce, kognice, chování, vztahy, systémy), porozumění individuálním maladaptivním vzorcům a opakujícím se souvislostem klienta, stabilizační, podpůrné intervence, budování pracovní aliance
Téma: Porozumění-perspektiva zaměřená na terapeuta
Zaměření na zjišťování dovednosti frekventanta v porozumění klientovi a terapeutické situaci, konceptualizaci, schopnosti hypotetizovat, mapování osobního modu fungování frekventanta.
Teorie:diagnostika: konceptualizace problému klienta, jeho vývoje a osoby klienta, vytvoření základních hypotéz v daných oblastech
Dovednosti: formulace případu, diagnostika opakujícího se maladaptivního vzorce
IV. ROČNÍK
5.setkání:
Téma: Psychoterapeutické intervence-perspektiva zaměřená na klienta
Zaměření na intervence k prohlubování uvědomění (především v oblasti emocí, těla, kognicí, chování, vztahů a kontextu), připravenost ke změně, udržování terapeutické aliance
Teorie: různé procesy změny, intervence k navození změny v určitých oblastech (prohlubování uvědomění, emoce, kognice, chování, tělo, postoje, systémy, vztahy, existence)
Dovednosti: intervence na prohlubování uvědomění emocí, kognicí a chování
6.setkání,:
Téma: Psychoterapeutický vztah-perspektiva zaměřená na vztah terapeut-klient
Zaměření na porozumění vztahovým jevům, vztahovým očekáváním, vztahovým potřebám, vývojové hledisko, přenosové a protipřenosové jevy, koncepce spoluutváření, diagnostika pomocí vztahové perspektivy a budování vztahu
Teorie: nespecifické, obecné a specifické faktory změny, význam terapeutického vztahu v terapii, schopnost práce s implicitním vztahováním, budování bezpečného vztahu a dobré pracovní aliance
Dovednosti: vytváření vztahového bezpečí, utváření pracovní aliance
7.setkání:
Téma: Psychoterapeutický proces (vztahově pojatý)- perspektiva zaměřená na vztah terapeut-klient
Zaměření na průběh terapeutického procesu, jeho fáze a úkoly, především z pohledu vztahové perspektivy
Teorie:explicitní práce s terapeutickým vztahem (přenos-protipřenos, interpretace, sebeodhalení), terapeutický proces- fáze terapeutického procesu, proces vývoje terapeutického vztahu, řízení terapeutického procesu (počátek, střed, končení) a přizpůsobování procesu závažnosti stavu, osobnosti klienta, očekávání, připravenosti na změnu
Dovednosti: explicitní vztahová práce, práce s rupturami aliance, adaptace intervencí klientovi a procesu
V. ROČNÍK
8.setkání:
Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy I- kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient
Zaměření na porozumění a intervence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí a terapeutickémo vztahu těmto specifickým situacím
Teorie:základní diagnostické skupiny (psychotické, hraniční, neurotické, afektivní, poruchy osobnosti, somatizující..)
Dovednosti: práce s diagnostickými okruhy- úzkosti, deprese, somatizace, závislosti, psychotické poruchy, poruchy osobnosti, somatické nemoci.
9.setkání:
Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy II - kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient
Zaměření na porozumění a intervence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí a terapeutickémo vztahu těmto specifickým situacím
Teorie:základní diagnostické skupiny (psychotické, hraniční, neurotické, afektivní, poruchy osobnosti, somatizující..), Proces končení v psychoterapii.
Dovednosti: práce s diagnostickými okruhy- úzkosti, deprese, somatizace, závislosti, psychotické poruchy, poruchy osobnosti, somatické nemoci. Končení v psychoterapii.
10.setkání:
Téma: Intervence zaměřené na terapeuta a přesah I
perspektiva zaměřená na kontext a pole
Zaměření na širší kontext psychoterapie, spirituální a existenciální kontext a rozměr psychoterapie, využití teorie pole, práce s nezměnou, pasivní fází terapeutického procesu, zaměření na osobu terapeuta, péči o sebe, limity práce, kreativita a profese terapeuta, etický rozměr terapeutické práce
Teorie:
Dovednosti:
11.setkání:
Téma: Intervence zaměřené na terapeuta a přesah II
perspektiva zaměřená na kontext a pole
Zaměření na širší kontext psychoterapie, spirituální a existenciální kontext a rozměr psychoterapie, využití teorie pole, práce s ne-změnou, pasivní fází terapeutického procesu, zaměření na osobu terapeuta, péči o sebe, limity práce, kreativita a profese terapeuta, etický rozměr terapeutické práce
Teorie:
Dovednosti:
Téma: Psychoterapie zaměřená na systémy- perspektiva zaměřená na širší kontext a pole- od jednotlivce, přes dvojici k systému
Zaměřujeme se na porozumění a intervence v rámci různých a specifických kontextů, modifikace intervencí těmto kontextům (kulturní a sociální systémy, páry, rodinnné systémy, skupiny), zaujetí systémové perspektivy, kulturní senzitivita, vliv společenského kontextu na chápání patologie
Teorie:dynamika interakcí v rámci systémů
Dovednosti: intervence k prohlubování uvědomění v rámci systémů
12.setkání:
Téma: Meta–projekt
Zaměřujeme se na proces osobní a profesní integrace, rozvíjení osobního terapeutického přístupu a syntézu předchozích témat
Teorie:
Dovednosti: